Tworzenie bazy danych w MS Access

Cel lekcji

Uczniowie nauczą się projektować bazy danych w MS Access na podstawie diagramu encji-związków (ERD) w notacji Chena. Celem jest zrozumienie, jak prawidłowo tworzyć tabele, określać atrybuty i definiować relacje między nimi.


Krok 1: Wprowadzenie do diagramu Chena

Diagram Chena jest jedną z metod modelowania baz danych, gdzie:

  • Encje (byty) przedstawiane są jako prostokąty.
  • Atrybuty (cechy encji) zapisywane są w elipsach.
  • Klucz główny (unikalny identyfikator) jest podkreślony.
  • Związki między encjami przedstawione są jako romby, a ich kardynalność (np. 1:1, 1:N, N:M) jest zapisana obok linii.

Krok 2: Opis projektu

Projekt dotyczy bazy danych dla wypożyczalni samochodów, zawierającej informacje o klientach, pojazdach i wypożyczeniach.

Diagram Chena dla bazy danych:

  • Encja: Klient

    • ID_Klienta (klucz główny)
    • Imię
    • Nazwisko
    • Adres
    • Numer telefonu
  • Encja: Samochód

    • ID_Samochodu (klucz główny)
    • Marka
    • Model
    • Rok produkcji
    • Numer rejestracyjny
    • Cena za dzień
  • Encja: Wypożyczenie

    • ID_Wypożyczenia (klucz główny)
    • Data wypożyczenia
    • Data zwrotu
    • Koszt całkowity
    • ID_Klienta (klucz obcy)
    • ID_Samochodu (klucz obcy)

Związki:

  • Klient może mieć wiele wypożyczeń (1:N).
  • Jeden samochód może być wypożyczony wielokrotnie (1:N).

Krok 3: Zadania dla uczniów

Na podstawie diagramu Chena uczniowie wykonują następujące kroki:

  1. Tworzenie tabel

    • Uczeń tworzy w MS Access trzy tabele: Klient, Samochód, Wypożyczenie.
    • Każda tabela powinna zawierać odpowiednie pola zgodnie z diagramem Chena.
    • Klucz główny powinien być oznaczony jako autonumerowanie.
  2. Tworzenie relacji

    • Uczeń łączy tabele, stosując klucze obce:
      • ID_Klienta w tabeli Wypożyczenie łączy się z ID_Klienta w tabeli Klient.
      • ID_Samochodu w tabeli Wypożyczenie łączy się z ID_Samochodu w tabeli Samochód.
    • W relacjach wymusza integralność referencyjną.
  3. Testowanie działania bazy

    • Uczeń wprowadza testowe dane do tabel.
    • Sprawdza, czy relacje działają poprawnie, np. czy nie można usunąć klienta, który ma aktywne wypożyczenia.
  4. Rozszerzenie projektu (opcjonalne)

    • Uczeń może dodać dodatkową encję, np. Pracownik zajmujący się wypożyczeniami.

Krok 4: Tworzenie formularzy i raportów

Po zbudowaniu struktury bazy danych uczniowie powinni utworzyć interfejs użytkownika oraz raporty ułatwiające analizę danych.

  1. Formularze

    • Formularz dodawania klienta – umożliwia wprowadzanie nowych klientów do tabeli Klient + przycisk dodający**.
    • Formularz dodawania samochodu – pozwala na dodanie nowego pojazdu do tabeli Samochód. + przycisk dodający**.
    • Formularz pokazywania wypożyczenia, samochodów i klienta – brak edycji pól i przyciski nawigacyjne**.
  2. Raport z wypożyczeń

    • Powinien prezentować Model i Markę samochodu oraz łączną kwotę zarobioną na danym pojeździe.
    • Dane powinny być pogrupowane według marki i modelu.
    • Na końcu raportu powinna znaleźć się suma całkowitych zarobków z wszystkich wypożyczeń.

Podsumowanie

Po wykonaniu projektu uczniowie zaprezentują swoje rozwiązania i omówią, jak zrealizowali diagram Chena w MS Access. W ten sposób nauczą się poprawnej normalizacji danych oraz projektowania relacji w bazach danych.